Přípravu dětí do první třídy se vyplatí nepodcenit: motorika

Čeká vaše děcko po letních prázdninách první třída základní školy? Přípravu na tuto důležitou změnu v životě dětí nepodceňte. Prvním křestem ohněm budou dubnové zápisy do škol. Proto jsme si pro vás připravili přehled toho, co děti mají před nástupem do základní školy umět a u zápisu budou ověřovat. Ale také to, jak můžete své budoucí prvňáčky dál rozvíjet, protože do prvního září ještě zbývá několik měsíců. A děti se do té doby ve vývoji ještě posunou mílovými kroky.

Myslet si, že by děti měly umět ještě před první třídou číst, počítat nebo psát, je častý omyl nás rodičů. To se mají naučit právě jako prvňáčci. Existují však znalosti a dovednosti, které by děcko ovládat mělo. Mělo by znát své jméno, příjmení, datum narození a adresu bydliště. Také vyslovit správně všechny hlásky, poznat první a poslední hlásku ve slově, vytleskávat slabiky, rozpoznat barvy a číslice do pěti, znát geometrické tvary. A také věci, které je vyloženě baví, jako zazpívat písničku či přednést básničku, nakreslit postavu, stříhat, správně držet tužku. A právě s těmito dovednostmi mají prvňáčci často problém.

Pět oblastí rozvoje
Když se na to podíváme o trochu víc odborně, měly by být děti zdatné v pěti oblastech - zrakové, sluchové, motorické, poznávací a sociální. To jsou oblasti, v kterých bychom měli své předškolní děti rozvíjet. Velkou část se snaží pokrýt mateřská škola, ale cvičit bychom s dětmi měli i doma. Na všechno lze děti připravit, a to tak,a by to děti bavilo. 

Motorická oblast
Motorika člověka je souhrnem lidských pohybových předpokladů. Motorická činnost je pak cílevědomý a systematický proces řízený centrální nervovou soustavu uskutečňovaný v interakci mezi člověkem a okolím za pomoci pohybové soustavy.

U dětí v malém věku je velmi důležité rozvíjet motoriku, tedy hybnost pohybových předpokladů a projevů. Pohybové schopnosti dítěte (motorické schopnosti, motorika) a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud u dítěte probíhá správný pohybový vývoj, nastupuje většinou v odpovídajícím období i vývoj řeči. Při postižení pohybového ústrojí nebo opožděném motorickém vývoji bývá často opožděn i vývoj řeči. Neobratné děti mívají více nedostatků ve výslovnosti než děti pohybově průměrné. Proto je důležité u dětí rozvíjet hybnost celého těla (hrubou motoriku), hybnost ruky (jemnou motoriku) i obratnost mluvidel (motoriku mluvních orgánů).

Motorická oblast má své základní části, které jsou při rozvoji dětí zásadní - grafomotoriku, hrubou motoriku, jemnou motoriku, senzomotoriku a motorickou koordinaci. Základem grafomotoriky je uvolněná ruka, která je zasadní pro budoucí psaní, správné postavení ruky a lokte a správný úchop pastelky. Stejně tak pravidelné vymalovávání omalovánek a to tak, že děti už víceméně dokáží vybarvovat bez přetahování, umí obtahovat různé tvary, překreslit podle předlohy kruh, trojúhelník, čtverec, lidskou postavu, dům, strom a další. 

Správná hrubá motorika umožní dětem stát rovně, zvládnout předklon, klek, dřep, udržet rovnováhu při stoji na jedné noze. Děti se zvládnou pohybovat vpřed a vzad, do stran či na šikmé ploše, uběhnou určitou vzdálenost, umí se plazit po bříšku, kutálet se, točit se dokola, houpat se, chytit míč nebo pochodovat do rytmu. Díky dobré jemné motorice se dovedou zamračit, usmát, nadzvednout obočí, hbytě pohybovat jazykem mezi koutky, olíznout si zuby či rty, našpulit rty. Zvládají také různé drobné ruční práce, jako například vystříhávat, zatloukat, modelovat, krájet, cvrnkat kuličky či navlékat korále. Rozpoznají hmatem odlišné materiály. 

Senzomotorika je spojením vnímání s pohybem. Děti dovedou propojit slyšené i viděné s pohybem. Motorická koordinace zajistí, že děcko umí napodobit prsty stříhání nůžek a že dokáže roztahovat prsty na obou rukou stejně.

Motoriku můžete procvičovat s našimi logopedickými listy Obrázky a klikyháky kocourka Macourka. Ty si u nás na webu můžete stáhnout zdarma a začít děti na první třídu připravovat hned :)

Kidtown_banner_WEB_Evropsky_den_logopedie

 

S rozvojem motoriky ale může pomoci i mnoho z našich hraček. Už jste viděli skvělé hračky od firmy Guide Craft, od kterých najdete spoustu hraček, které přirozeně rozvíjí jemnou motoriku. Například počítání a navlékání ovoce je pro rozvoj jemné motoriky perfektní, děti se ale naučí také počítat či barvy. Skvělé je také šněrování tvarů - tvary vyplněné barevnými deskami, ve kterých jsou malé otvory. Otvory slouží k provlékání tkaničky či šňůry. Zlepšují si jemnou motoriku, učí se pečlivosti a pozornosti. Nebo mají děti rády včelky? Tak jim domů pořiďte rovnou šněrovací včelí úl, s kterým také zlepší jemnou motoriku a to tak, že se děti snaží provlékat úl tkaničkou zakončenou korálkem a včeličkou.

4824_p30509544812_p30509246000_vqpaxsr5xtorok3xwjyd-1200x1200

Pro rozvoj hmatu dětí jsou také skvělé duhové kamínky, a to díky příjemnému materiálu na dotek i sestavováním různých staveb podle předlohy či fantazie.  Radost uděláte vaším nejmenším i chytrou plastelínou, s kterou procvičí hmat, ale také různé vlastnosti materiálů. No a pokud už byste chtěli nacvičovat tahy tužkou, pak neuděláte chybu s některým z našich MagPadů, s kterými procvičíte správné držení tužky i správný směr psaní písmen a čísel. 

Unknown

 

Tak se do toho s dětmi pusťte, bude vás to všechny bavit :) A v příštím díle našeho seriálu se zaměříme na zrakovou oblast: Přípravu dětí do první třídy se vyplatí nepodcenit: zraková oblast