Budoucnost našich dětí začíná dnes
Dnes, v době, kdy se potýkáme s mnoha ekologickými hrozbami, jako jsou nedostatek vody, ozónová díra, tající ledovce, sucha, vymírající živočišné druhy, potravinová nejistota ad. je rozhodně potřebné seznamovat děti se zákonitostmi přírody. Tato situace se jich totiž dotýká už teď a také bude ovlivňovat jejich životy v budoucnosti.
Poznáváním přírody tak můžeme podpořit pozitivní vztah k přírodě, motivaci k její ochraně, zodpovědné chování směrem k udržitelnosti a environmentální senzitivitu. Navíc postoje a návyky, které si děti osvojí v brzkém věku, zůstávají hluboce zakořeněné a budou je s největší pravděpodobností provázet po zbytek života.
Příroda jako první učebnice
Poznávání přírody přirozeně rozšiřuje naše obzory, zvyšuje informovanost a všeobecný přehled. Dobře propojuje aktivity venku a uvnitř. Děti mohou poznávat přírodu v reálu, sbírat rostliny i předměty neživé přírody, pozorovat zvířata, sledovat proměny v průběhu ročních období i při změnách počasí. Velice dobře se dá uplatnit prožitkové učení, které je založené na citovém prožitku a osobní zkušenosti.
Další informace si pak děti mohou dohledávat doma v encyklopediích, herbářích a atlasech, procvičovat je při hrách, ověřovat při pokusech. Poznávají svět ve svém bezprostředním okolí, ale i ve vzdálených zemích a krajinách. Učí se také propojovat teoretickou výuku s praxí, dokáží informace lépe třídit, organizovat, spojovat, vnímají souvislosti.
Prožitkové učení skrze přírodní materiály
Zkušenost dětí s přírodními materiály pomáhá rozvíjet jejich smysly. Zrakem mohou rozlišovat barvy, vzory, texturu, sluchem poslouchat zvuky materiálů při manipulaci s nimi, hmatem zkoušet struktury, povrchy, to, zda je předmět hladký, nebo drsný, teplý, nebo studený apod., čichem mohou rozpoznávat různé vůně a pachy. Jen při využívání chuti je potřeba být opatrný a volit takové přírodniny, které jsou jedlé.
Takové zkoumání zároveň rozvíjí schopnost soustředěné pozornosti, inspiruje k další tvůrčí činnosti, působí na dětskou fantazii a zdokonaluje kreativitu. Může se objevit i zážitek flow, kdy se dítě ponoří do aktivity, je jí zcela pohlceno a nic dalšího se nezdá důležité.
Tipy na hračky uzpůsobené k objevování přírody
Svobodná hra a její terapeutický potenciál
Pobyt a aktivity v přírodě podporují u dětí tzv. svobodnou hru. Je to spontánní činnost, kterou si volí dítě samo, je aktivním tvůrcem a režisérem. Může se jednat o obyčejné skákání do kaluží, malování do bahna, pokusy s vodou, sbírání přírodnin, hmyzu a drobných živočichů, jejich zkoumání pod lupami, hry s figurkami a mnoho dalších aktivit. Svobodná hra přirozeně rozvíjí mozek, uvolňuje napětí a pomáhá se zbavit stresu, přináší pocity spokojenosti a štěstí, podporuje tvořivost, ale i schopnost plánování, odhad vlastních sil i chuť překonávat překážky. Má obrovský terapeutický potenciál. Jedná se také o obyčejný, neřízený volný čas, který je pro děti důležitý a dnes se bohužel pro mnoho z nich stává vzácností.
Jmenuju se Eva Stupková a jsem psycholožka. Moje profesní dráha zahrnuje několikaletou praxi v pedagogicko-psychologické poradně, pozici školního psychologa v mateřské škole, pedagogické působení na oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, vedu svou psychologickou praxi se zaměřením na rodinné poradenství.
Baví mě psychologie dítěte a rodiny. Orientuji se tedy zejména na problematiku dětského prožívání a chování, na otázky spojené s rodičovstvím a výchovou. Těší mě podílet se na vytváření bezpečného a láskyplného prostředí pro děti a na rozvoji rodičovských kompetencí. Více informací najdete na instagramu nebo facebooku rodinného poradenství.
Spolupráce s firmou Kidtown je pro mě inspirující. Čerpám pro ni z vysokoškolského studia pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, z odborných kurzů, samostudia i praxe. Obohacuje mě v profesním i osobním životě, nutí mě dívat se na vývoj dítěte hlouběji, s možností podněcování jeho rozvoje nejrůznějšími hračkami a pomůckami.