Jak předejít problémům s řečí? Víc si hrát!

hraJe květen a předškoláci pilují poslední logopedické nedostatky, než za pár měsíců poprvé zasednou do školních lavic. I u nás doma cvičíme pěkně po cimrmanovsku: „tdám, tdáva a tdumpeta...“

Logopedické cvičení zabere často dlouhé měsíce a vyžaduje jak rodičovskou, tak i dětskou trpělivost. Správná artikulace je ale až tím posledním kouskem dortu za odměnu. Vývoj řeči začíná mnohem dříve, než děťátko vytvoří první samostatnou větu.

Řeč jde ruku v ruce s poznáváním světa – spadá do oblasti jemné motoriky. Centrum řeči sousedí s premotorickou kůrou, která zodpovídá za složitější pohyby, jako je například uchopování předmětů. Malé děti se učí nejprve zvládat motorické dovednosti, které jim pak pomáhají zvládat rozvoj řeči. Čím lépe se dítě vyvíjí v motorických dovednostech, tím lépe se u něj rozvíjí řeč. Jak na to? Hrou!

Dvouletým prospěje třídění kamínků i napodobování zvuků 


lacing_1Od dvou let můžeme trénovat navlékání korálků – hodí se především velké – k tomu může sloužit provlékací hra Lacing Blocks Set.Stavte za sebe do řady zvířata na farmě, nebo auta.

 

Cvičíme trhání papíru, třídění kamínků do misek nebo ještě lépe do lahví s užším hrdlem. Nebojte se gest a mimiky – i tyto dovednosti mozku sídlí v těsné blízkosti řečového centra. Trénujte také porozumění řeči - dvouleté děti rozumí řeči pasivně, a proto je dobré rozvíjet interakci a pozorovací schopnosti – ptát se a nechat dítě ukazovat předměty. Vyberte si obrázek, který dítě zná, a nechte si ukázat, co na něm vidí. Zábavnou pomůckou se stane hra LOTO dům – kde je plyšový medvídek? A kde stojí žide?


knihaVyzkoušejte knihu Hra pro oči a nechte dítě seznámit s novými kamarády.

 

 

 

blocksJiž od roku a půl můžete použít stavebnici Sensory Blocks – kostky různých barev a s různými náplněmi vydávají rozmanité zvuky.  Vytáhněte baterky z hraček, které dělají zvuky a tvořte je s dítětem sami – hučte, bučte, štěkejte.

Podporujte hybnost celého těla – ať vám dítě přinese hrníček nebo panenku. Když bude hezky, vyražte ven na odrážedle a ještě před tím spolu vyjděte pár schodů a střídejte při tom jednu a druhou nohu.

Tříletým můžete představit nového kamaráda dráčka Fráčka, který je se svými hrami může provázet ještě další roky. Začínáme s kouzelnou stavbou obrázků pomocí barevných tvarů Kolečko a spol. Trojúheník a obdélník… to je přece dům!

 

Čtyřletí se rádi poslouchají

Kolem čtvrtého roku života se u dítěte začíná vyhraňovat souhra dominantního oka a ruky. Tuto souhru nazýváme lateralitou. Je na čase cvičit senzomotorickou koordinaci – čím víc pohybu a činnosti, tím více se koordinace zdokonaluje – stavějte s dětmi z kostek, skládejte puzzle.  Modelujte z plastelíny. 

kaplaVyzkoušejte stavebnici Kapla - uvidíte, co všechno se dá postavit bez šroubků a lepidla a spolu s procvičením prostorového vidění se můžete stát architekty nebo sestrojit zbrusu nového robota.
Již tříletí se mohou učit rozeznávat věci hmatem pomocí Zajíce v pytli.


Svou roli také začíná hrát vyprávění příběhů. Centrum řeči neobklopuje pouze motorická kůra. Velkou částí sousedí s kůrou prefrontální, která se podílí na poznávacích funkcích, vnímání a zapamatování. Podporujte dítě ve vyprávění - v tomto věku děti používají takzvanou egocentrickou řeč – dítě nepotřebuje posluchače, vyjadřuje svůj pocit, nebo komentuje svoje jednání. Nechte své dítě mluvit, když staví z kostek, modeluje – ať popisuje, co dělá. Díky egocentrické řeči se orientuje v řešení problémů. V kombinaci s vhodnými hračkami pak buduje systematičnost, smysl pro barvy a proporce.

 


Dobrodružný výlet s vyprávěním vám poskytne knížka od Hervé Tulleta Hra ve tmě.

Po nasvícení stránek se vám otevře svět plný planet a hvězd. Nechte se vaším dítětem dovést raketou až na Měsíc.

hrave ve tmehrave ve tme2

Pro malé soutěživce se pak hodí hra Můj první kvíz, která podporuje samostatné myšlení a může ji hrát i jedno dítě.

Máte doma předškoláka? Soustřeďte se na hry, které rozvíjejí slovní zásobu. Doplňování vět, kvízy, hádanky. Spolu s hádankami dráčka Fráčka to bude zábava pro všechny.

Hra by měla být součástí každé logopedické terapie. Hraní je čas pro odpočinek, ale i pro zdokonalování dalších motorických funkcí, které s řečí souvisejí.

Proto si hrajte a užívejte čas s vašimi dětmi. A i když nakonec na ten „tdám, tdávu a tdumpetu“ dojde, neházejte flintu do žita. Žádný lingvista ještě z nebe nespadl :)