Přípravu dětí do první třídy se vyplatí nepodcenit: sociální oblast

Hurá, už budu prvňáček! Takhle se na první třídu těší hodně děti, hlavně asi holčičky. Ale nás často trápí, jestli jsou děti na první třídu připravené. Co by měly zvládat a umět? Hezký přehled o tom, co by takový prvňáček měl ovládat, najdete v našem seriálu. V dnešním, posledním díle, se zaměřujeme na sociální oblast. Ale nezapomeňte, že se nemusíte ničeho obávat, prvním křestem jsou sice už dubnové zápisy, do září je ale stále hodně času. A ty naše děti se ve vývoji ještě ohromně posunou. Přečtěte si, jak na to.

Existujívšak znalosti a dovednosti, které by děcko ovládat mělo. Mělo by znát své jméno, příjmení, datum narození a adresu bydliště. Také vyslovit správně všechny hlásky, poznat první a poslední hlásku ve slově, vytleskávat slabiky, rozpoznat barvy a číslice do pěti, znát geometrické tvary. A také zazpívat písničku či přednést básničku, nakreslit postavu, stříhat, správně držet tužku. A právě s těmito dovednostmi mají prvňáčci často problém.

Pět oblastí rozvoje

Když se na to podíváme o trochu víc odborně, měly by být děti zdatné v pěti oblastech - zrakové, sluchové, motorické, poznávací a sociální. To jsou oblasti, v kterých bychom měli své předškolní děti rozvíjet. Velkou část se snaží pokrýt mateřská škola, ale cvičit bychom s dětmi měli i doma. A může to bavit nás i děti.

Sociální oblast

Co si představit pod zvládnutím sociální obasti? Není to nic složitého, i když každému děcku se v této oblasti může dařit různě. Takovou citlivou vlastností, hlavně pro rodiče, je samostatnost. Ale vlastně jde o běžné věci - děcko je samostatné při osobní hygieně (mytí, čištění zubů, smrkání), umí se samo obsloužit, obléct, zapne si knoflíky či zip, zaváže si tkaničky. Umí říct svůl názor, což obvykle nebývá problém :-), umí splnit úkol či vyřídit vzkaz. Děcko nemá problém odpoutat se od rodiny, tedy třeba přespat u babičky s dědou, zůstat ve školce. Zvládá běžné praktické činnosti jako nakoupit v obchodě, telefonovat, pečovat o domácího mazlíčka. Zládá i to, co nám vlastně každý den ulehčí - uklidit si hračky, pracovní místo, připravit si potřebné pomůcky pro práci.

Děti by měly umět respektovat autority a dodržovat základní pravidla společenského chování - pozdravit, oslovit, poděkovat či vyjádřit souhlas a nesouhlas. Zvládnout by měly i to, co někdy nám dospělým dělá problémy, při hovoru se koukat druhým do očí. Při hře by měly zvlánout dodržovat pravidla hry, nemít problém se zapojením se do kolektivu. Zvládat by měly také své emoce - přizpůsobit se náhlám změnám, zvlánout, pokud se jim hned nesplní jejich přání, reagovat pláčem, smíchem ale také křikem.

A jak tuto oblast rozvíjet?

Skvělou volbou je například stavebnice Magnetická stavebnice malý stavitel - emoce, která se zaměřuje na porozmění emocím. Tváře jednotlivých postaviček mohou vyjádřit 6 odlišných emocí: štěstí, smutek, zlost, překvapení, zmatek a vyděšení.

4791_better-build--emo

Další možnou hrou, která podporuje vývoje dětí, je naše novinka Resources (Zdroje). Krásná stavebnice, díky které se děti seznámí se zdroji, které jsou potřeba například při stavbě velkoměsta či vesnice. Každý kus stavebnice napodobuje tvarem a barvou opravdové přírodní zdroje, základní prvky všeho kolem nás. A na vás je kombinovat a skládat je a vdechovat tak život nekonečným výtvorům. Zdroje rozvíjí dětskou kreativitu, sociální a emoční stránku osobnosti, rozpoznávací a percepční vnímavost, motoriku.

Unknown-3Unknown-5Unknown-4

Chcete vědět více o rozvoji dalších oblastí - motorické, sluchové, zrakové či poznávací (kognitivní)? Pak si přečtěte díly, které už u nás na blogu vyšly.